top of page

Haluatko lisää aikaa rauhoittumiselle?

Kalenteri täynnä tapaamisia. Kiire painaa ja syke on korkealla. Maailma täytyy saada valmiiksi jouluksi tai ainakin vuoden loppuun mennessä. Tuttu tunne?


Tässä sinulle tiiviisti viisi vinkkiä, miten tänä vuonna voit saada sykkeen alemmas ennen joulua ja pystyt laskeutumaan jouluun rauhallisemmin mielin.





Vinkki 1


Pyörän vieressä juokseminen tuottaa harvoin tulosta. Satulan selkään hyppääminen auttaa paremmin. Tässä tapauksessa tee se varaamalla itsellesi aikaa 0,5 tuntia tälle tai seuraavalle päivälle.


Vinkki 2


Käytä itsellesi varaamasi 0,5 h seuraavasti:


1. Sulje kaikki ärsykkeet (puhelin äänettömälle, mahdolliset hälytykset s-postista pois, jne.).


2. Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos 1 minuutin ajan.


Rauhoittumisen jälkeen:


1. Ota kynä ja paperi. Käsin kirjoittaminen laskee stressitasoamme.


2. Listaa paperille asiat, jotka ovat työlistallasi ennen joulua. Jo asioiden listaaminen saa sinut kokemaan hallinnan tunnetta.


Kun saat listalta asian valmiiksi, vedä se yli. Näin teet näkyväksi omaa aikaansaamistasi ja paine tekemättömistä töistäkin vähenee.


3. Tarkastele työlistaasi kriittisesti

  • Tunnista, mitä voit siirtää joulun jälkeiselle ajalle. Merkitse niille uusi deadline ja informoi uudesta aikataulusta henkilöitä, joille sillä on merkitystä.

  • Tunnista, mitkä asiat eivät ole merkityksellisiä ollenkaan. Vedä ne yli.

  • Merkitse listalle jääville asioille selkeä ajankohta, jolloin aiot ne tehdä ja varaa aika kalenteristasi.

  • Jos tunnistat, ettet saa kaikki asioita tehtyä, hyväksy tilanne ja keskustele tilanteesta henkilöiden kanssa, joihin viivästys vaikuttaa.


Vinkki 3


Käy kalenterisi läpi. Hylkää palaverit, jotka eivät ole kriittisiä.


Vinkki 4


Merkitse tälle viikolle vähintään yksi tunnin varaus kalenteriin ”keskeytyksetön työaika”. Tämän ajan voit käyttää pienempien asioiden eteenpäin saattelemiseen, sähköpostin läpikäymiseen, jne.


Vinkki 5


Siirtyessäsi tehtävästä toiseen, pidä tehtävien välissä 3 minuutin tauko. Käytä tästä 1 minuutti syvään hengittämiseen ja kaksi muuta minuuttia aivan muiden kuin työasioiden ajatteluun. Jos kaappiin on jäänyt piikkimatto, voit maata siinä tämän 3 minuuttia.


Näistä vinkeistä voit ottaa käyttöösi 1, 2 tai kaikki. Tärkeintä on pysähtyä hetkeksi ja tunnistaa tilanne.


Me Lyggellä autamme esihenkilöitä, johtajia ja asiantuntijoita löytämään itselleen keinot rauhoittaa ja fokusoida omaa työaikaansa entistä enemmän kaikkein merkityksellisimmille asioille coachingin avulla.


Jos coaching kiinnostaa sinua, ota meihin yhteyttä, jutellaan asiasta ja aloitetaan ensi vuosi hallitusti:


https://www.lygge.fi/otayhteytta

Tai Mira Pitkäranta, + 358 40 922 0188, mira.pitkaranta@lygge.fi


Tutustu myös


Mitä coaching on minulle opettanut -blogikirjoitukseen

Väärin ymmärrettyä, mutta vaikuttavaa? -blogikirjoitukseemme

Palveluihimme

68 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page